COVER STORY CODY SIMPSON: Standing at a crossroad

Tänk så här: en sångare, ensam på scenen i väntan på ljuset ska tändas. Han kan redan höra skriken från flickorna ekande genom konsert salen.

Deras förväntningar är överväldigande och krascha in i honom som en brytande våg när han står där, samla sina tankar. Gitarr i handen, stannar till en stund innan tittar upp, och då hans ögon översvämmas av starkt ljus och även ljusare fans. Han steg fram till mikrofonen, ler mot publiken och börjar spela. Ingen tvekan: det är där han har alltid tänkt att vara.

Jag har träffat Cody Simpson innan och har alltid varit imponerad av hans lugna självförtroende, men ingenting kunde ha förberett mig allt, men tyst entusiasmen hos hans fans som låg och väntade utanför. "Fansen här är fantastiska", säger Cody, när vi sitter ner tillsammans i närheten av ett fönster på vår fotosession, där vi kan se kön av hans fans. Flickorna väntar utanför, trotsar
kylan och redan uppställda för konserten, som äger rum samma plats senare på kvällen. De upptäcker oss omedelbart, och Cody står och vinkade tillbaka, till extatiska reaktioner.

Den 15-årige infödda australienaren har redan släppt två EPs (4 U och Coast to Coast), med singlar som "On My Mind", "Not Just You" och "Angel" snabbt klättrar på topplistorna. hur gick en avspänd surfar kille från stränder i Australien hamnar på en scen framför tusentals och åter tusentals fans
hängande alla hans ord? Allt handlar om att en vägskäl: ett beslut som ändrade vägen av hans öde från vanliga tonåring att rockstjärna.

"Jag först plockade upp en gitarr när jag var sex år gammal och började skriva låtar när jag var sju," Cody säger påminner hur det hela började. "Men du vet, det var bara något som jag gjorde på sidan av jag simmade varje dag och jag surfade,. Jag hade mitt liv inrättat jag var 13, gå på gymnasiet, och sedan lade jag upp några videos online. "Kända sista ord. Dessa få filmer förändrade allt. Han började med en
att lägga up en video av en vän och sig vid en skola talangjakt och sjunger en Jason Mraz täcka av "I'm Yours", och nyheten om hans talang började sprida sig. Fans ville se fler videor Cody började spela in covers hemma och publicera dem på YouTube. Svaren var överväldigande. "Jag har föväntade mig inte att detta skulle bli en så stor del av mitt liv. "
 
Vad han satsar på förde tävlingssimning, inte musik, som en
karriär. "Simning var en stor passion mig", säger han. "Jag skulle bli nästa Michael Phelps." Med inspiration från amerikanska Michael Phelps "ominating
åtta guld vinner på 2008 OS i Peking och Cody tränade hårt med några av de bästa tränarna och att satt sitt fokus att finslipa sin sport val.


Men då skivbolag kom och ringde, och han hade ett svårt val att göra: stanna i
Australien och fortsätter simma, eller ta en stor risk genom att underteckna en deal och flytta hela sin familj till USA. Står hos en gaffel i vägen, beslöt Cody
att ta steget in i en annan typ av pool: musikens värld. "Det var mycket svårt för mig, särskilt i en så ung ålder att behöva välja en
karriär för mig själv. Kan du tänka dig, vid 12 eller 13 år, för att försöka lista ut vad du vill göra för resten av ditt liv? "Cody säger." Det är ett galet, galet, galet beslut. "
 
Han var tvungen att tala om nyheten till sin sim coach-såväl som vänner och familj, att han gjorde valet att flytta till staterna. "Det kom som en stor överraskning för de flesta. Jag var typ det tysta killen", säger han, minns sina chockade uttryck efter att ha hört nyheten. "Jag är mycket blygsam, och jag tycker det är viktigt att vara så i denna galna arbete eftersom det kan ta dig ut marken lite. "
 
packade Cody sina väskor och och tog hans familj halvvägs runt om i världen, ge upp en dröm i hopp om att göra en annan verklighet. Och även om de inte är med honom på scenen, under starkt ljus, stannar de i närheten, med honom genom varje steg. "Det är viktigt att hålla den tighta cirkel med fantastiska människor runt omkring dig att se till att du alltid på marken."
 
Naturligtvis även den mest övertygade av oss har dagar av tvivel. "Ibland tror jag," fattade jag rätt beslut för min lillebror och min lillasyster? "Min lillebror är åtta år gammal, och han reser världen, går i skolan på vägen, han har inte en vanlig liv " medger Cody. "Jag frågar mig en andra gång
ibland, men min familj har alltid varit lugnande för mig att de är här för att stödja mig och uppmuntra mig med allt som jag gör."


Ibland är det handlingen att gripa ett tillfälle när det kommer i din väg och ta hårdare väg med rätt personer att gå bredvid dig och se till att du aldrig ser tillbaka, det gör hela skillnaden.

Framgång, oavsett i vilken karriär du väljer kommer från en vilja att säga "ja" till ditt stora genombrott, även när det är lite läskigt att göra det. "Det allt bara hände så snabbt och oväntat," Cody säger. "Nu, som att komma till länder som jag trodde aldrig att jag skulle besöka i mitt liv, och att spela inför hundratusentals fans-för att hela dealen ska gå på är det som något som jag tror många människor drömmer om. Men de bara drömmer om det, vet du? "
 
Genom att välja rätt väg vid sin korsning, får att göra så mycket mer. han
får leva sin dröm fullt ut. Det är där han har alltid tänkt att vara.
 


PROM NIGHT with
Cody Simpson

It's prom night! How do you start
things off?

*OBS* Dem understrukna är det Cody valde!!

a) Agree to meet your date there
and roll in with the guys.
b) Pick her up in your own wheels.
c) Surprise her with a stretch
limousine.


Sometime during the night, your
date's dress ripped! What do
you do?


a) Give her your jacket to cover
up the rip.

b) Tell her to go home and
change.
c) Encourage her to let it be and
rock it!

When it comes to dancing,
what's your style?

a) The first one on the dance floor!
b) Reluctantly busting a move.
c) Waiting for a slow song to hold
your girl close.

 

- Faze Magazine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0