Shawn Campbell, låtskrivande och Starmaking Hans väg till toppen


För Shawn Campbell, var det en av de gång-i-livet uppenbarelser som förändrade allt. En Grammy-nominerade producent och låtskrivare, har Campbell arbetat med musikalen tunga hitters som Missy Elliott, Jay-Z, Chris Brown, Foxy Brown och andra. Men trots sin framgång, kom Campbell till slut att tro att den verkliga möjligheter i musik idag ligger i konstnärens utveckling.

"Jag bestämde mig för att smart sak att göra var att utveckla mina egna handlingar, skapar efterfrågan på dem, och sedan få dem placerade på olika etiketter eller självständigt," Campbell säger.

Mot hans mål att bli en kultiverare av konstnärer har Campbell tagit under sina vingar en talangfull australiensiska sångaren/låtskrivaren som heter Cody Simpson. Campbell upptäckte hans teen-åldern kostnad utför i YouTube-video. "Jag slogs av hur musikaliskt begåvad han var," Campbell säger om Simpson. "Han var så bra som musiker och gitarrist som jag trodde han var full av potential."

Campbell kontaktade Simpson familj och uppmanade dem att resa från Australien till Frederick, MD studio. "Vi bara gjorde en inspelning, och det var riktig magi" Campbell säger. "Jag var glad bortom orden, eftersom de unga kille talade till mig i termer som jag kunde förstå. Det var nästan som om jag pratade med en 30-åring. "

Delvis tack vare Campbells stora etikett anslutningar är Simpson nu kontrakt med Atlantic Records. I början av våren 2011 släppte Simpson i singel, "On My Mind".

Campbell är artikulera och älskvärt uppriktig. Frågade vad bränslen hans arbetsmoral, svarar producenten "desperation". Han försökte sin hand på 9-5 slit och insåg att det inte var för honom. "Jag var en brödrost som försöker agera som en videobandspelare," Campbell säger. "Jag vet att det är svårt att skapa en levande gör musik, så jag arbeta med hänsynslöshet och vilda överge en man som vet att (desperation) är mitt enda alternativ."

Med nära förestående frigivning av Cody Simpsons debutalbum, Campbell önskan att bli en stor spelare är närmare verkligheten. "Jag brukade vill vara som Timbaland eller Neptunes, killen som kreativt förvånar alla," Campbell säger. "Men jag har haft så roligt på konstnärens utveckling sida som mitt mål har förvandlats lite. Nu vill jag bli känd som en Starmaker, en person som kan identifiera kol och hjälpa förvandla det till diamanter.

"Cody är bara början."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0