Cody kommer till Darboy s Chickenfest på Fast Track

Inte alla börjar skriva låtar på 8 år.

Och inte alla tecken på ett skivkontrakt med Atlantic Records efter ålder 14, heller. Men det är berättelsen om Cody Simpson liv.

Den australiska sångerskan lämnade sitt hemland för USA för ett år sedan den här månaden efter musikproducent Shawn Campbell snubblat på en slumpmässig video av Cody på YouTube. Och kort därefter blev en annan stjärna är född tack vare World Wide Web.

Cody deltog normal skola med normala vänner som ett normalt barn, men en tejpad skolan talangjakt avslöjade nog talang för att Campbell att han flög Cody och hans familj ut till Maryland för att spela in några låtar.

Efter Cody beslutat att hoppa upp ur vattnet (han var ett mästerskap simmare för sin åldersgrupp i Queensland) och i musiken rike, flyttade han till USA och började arbeta som heltidsanställd musiker.

Att vara ung, pop-sång blondin med flippable hår, Codys jämförelser med Justin är uppenbara, men han kommer vara den första att berätta de två är helt olika - åtminstone i den musikaliska riktningar de vill uppnå.

Bidra till mer än ett par låtar på hans kommande September utsättningen, inklusive Disney radiohit "hela dagen", Cody kommer att ge tonåriga gusto på KISS-FM 95,9 's Summer Slam i Chickenfest på lördagskvällen efter Laze & Royal och jag SQUARE värma upp scenen.

Hur känns det att vara i den position du befinner dig i på 14 år när en del musiker har försökt hela sitt liv för att "göra det"?

Jag känner mig super tacksam och välsignad med vad jag har fått. ... Som du sa, det finns så många artister som har försökt hela sitt liv att bryta sig in i branschen, och jag känner välsignad att jag har haft möjlighet att det ska hända på så kort tid. Lite över ett år sedan var jag fortfarande på andra sidan jordklotet simmade och gick på en vanlig skola.

Berätta hur du gick från YouTube till att vara undertecknad av ett stort skivbolag?

Jag ska bryta ner historien för dig. Den första videon jag postat Jag uppträdde på en skola talangjakt med min systers vän. Jag tänkte inte prestera på det, men hon bad mig att gå med henne och göra det till en duett. Så vi gjorde det, skrev det på nätet, gjorde ett YouTube-konto bara för skojs skull, och sedan helt plötsligt att det skulle bli 100 visningar. Sedan finns det skulle bli 1000 visningar. Sedan 10 tusen visningar. Sen skulle få som 100 tusen visningar och sedan helt plötsligt denna musikproducenten Shawn Campbell hittade mig på nätet. Det var bara som några månader efter att vi lagt upp videos och som jag sagt tidigare, hände det supersnabb. Han flög oss över till Maryland där han bor med sin familj, och vi stannade där i två veckor och spelade in några låtar. Han tog mig till New York och presenterade mig för en massa fantastiska människor på Atlantic Records, och vi tecknade en månad eller två senare med Atlanten och fick gå.

Så när du skrivit dessa videor på YouTube, du försöker att inte få uppmärksamhet?

Nej, det är bara sådan hänt. Hur han hittade mig var nästan en olycka. ... Han gick för att titta på en annan video och min video kom upp i sidan baren. Som du sa, jag visste inte riktigt förvänta sig eller försöka få det att hända. Jag gjorde bara det för att jag älskar att sjunga och han fann det av en slump.

Din upphov till berömmelse blir meteorer. Har du någonsin känna att livet går för fort?

Jag antar att det finns en viss uppoffring som kommer med undertecknandet ett avtal med ett stort bolag. Det är vad jag valde att göra och jag ångrar inte det alls. Du offrar att kunna umgås med vänner i skolan varje dag och allt, men det finns så mycket mer som kommer med på det, och jag är definitivt kunna se kompisar varje gång jag besöker Australien. Det är inte som jag helt är miste om allt.

Jag har hört att du har blivit kallad Justin 2,0. Det finns uppenbara jämförelser, men säg mig hur du två olika?

När jag först började publicera videoklipp, hade jag ingen aning om vem Justin var. Folk har precis börjat prata om den här killen. Jag försöker mitt bästa för att hålla sig borta från allt som han gör. Jag är ett stort fan av hans och det är inte som att vi inte har mött eller talat förut. Vi har träffats många gånger och han är mycket positiv till vad jag gör och jag är stort fan av hans, men det finns saker som skiljer oss tror jag. Jag är från Australien, växte upp nära stranden och allt, och när jag växer upp, jag vill gärna gå mer med gitarren typ av bas - Bruno Mars typ av musik - och jag är säker Justin vill gå en lite mer urban vara med Usher och allt det där. Det är typ hur vi är annorlunda.

Just nu verkar det att du har en tenor utbud. Vad är den högsta anteckning som du bekvämt kan träffa?

Jag skulle inte kunna berätta namnet, men min röst har förändrats. Min röst har definitivt blivit mycket djupare i de senaste månaderna. Om du skulle ha pratat med mig som ett halvår sedan hade jag varit som "Hej, Mike! Hur mår du? "(I hög röst) Det har förändrats mycket, men massor av folk när jag var utstationering videor och min röst var fortfarande förändras, de var som," Åh, han kommer inte att kunna sjunga i sex månader. "Men det har inte påverkat min sång alls. Det gjorde det ännu starkare.

-
http://www.postcrescent.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0