The Arizona Republic interview with Cody Simpson!


En timme innan han är inställd på att klippa parkeringen vid Arizona Mills, är tonårsidol Cody Simpson undangömd inuti vad som ser ut att vara ett konferensrum, hälsning fans vars vanligaste reaktionerna att uppfylla Tiger Vispa pin-up personligen allt från tårar
glädje skrik av "Herregud!" smärre anfall av hyperventilation.
En flicka skryter att hon är "den enda lugna flickan" där som hon ledde för att möta 14-åriga Internet sensation.

En upp-nära-och-personlig träffas-och-hälsar senare lämnar hon rummet fläktade sig själv medan du andas ut som om hon är ute efter ett A-plus i Lamaze klass.

Den Tempe polis arbetar säkerhet frågar, "Finns det en annan linje för pojkar? För jag ser ingen pojkar."

Det finns några killar stänkte här och där hela publiken som Simpson intar scenen Lördag 20 augusti, och lanserar i "All dat", sjunger "This young girl, She's so cute..."

Men Simpson upptar ett hörn av teen pop stratosfären där manliga fans är av föga betydelse.Han är söt på det sättet. Och små flickor förstår.

Hans största hit, "All Day" avslutas på 11000000:e YouTube vy. Och ändå, om du inte är en del av Simpsons demografiska målgruppen (eller förälder till en flicka som är), du har mer än sannolikt aldrig hört talas om honom - vilket inte betyder att han inte är på gränsen till något stort. För att få ett grepp om hur stor den här killen skulle kunna vara, Google orden "Cody Simpson" och "nästa Justin Bieber."

Johnjay Van Es av KISS-FM (104,7) ser inga skäl till att stjärnan han introducerar på parkeringen som "vår nya praktikant Cody" inte kunde leva upp till den Bieber hype.

"Du ser alla dessa flickor som kommer ut därifrån gråter?" frågar han. "Han har stjärnan ser ut. Han har som stjärna X-factor vibe. Han gör flickor gråta. Han är snygg. Han kan sjunga. Han kan dansa. Han är enorm på YouTube."

Simpsons upphov till YouTube stjärnstatus startade i Australien av en slump.

"Musik var alltid något som jag älskade att göra," Simpson säger. "Men tills jag blev tonåring, var det inte något där jag var som," OK, jag vill göra en karriär av detta. " I Australien var jag en vanlig kille, gick i skolan, alltid på stranden, alltid vid poolen. Jag var den australiska mästare i butterfly och freestyle för min ålder på den tiden, 12 och 13. Sången var alltid något som jag gjorde på sida av, bara för en hobby. Jag skulle sjunga då och då. "

Men att allt förändrades när Simpsons systers vän bjöd in honom att gå med henne i en cover av Jason Mraz låten "I'm Yours" på en lokal talangjakt.

"Jag var 11 vid den tiden och hade aldrig utfört framför en publik," Simpson säger. "Så jag var nervös som fan."

Han gjorde det dock spela gitarr och sjunga halva låten, vilka vänner övertalade honom att lägga på YouTube.

"Mina vänner hade gjort mig Cody Simpson Music-konto" Simpson säger med ett skratt. "Och jag var som," Ska jag inte vänta tills jag förbättra lite mer? Jag har gjort detta en gång. " Men de var som, "Nej, lägg upp det nu." "

Det var efter att ha startat sin egen MySpace-sida som Simpson kom till uppmärksamheten av Shawn Campbell, som nu är hans producent.

"Han höll skicka mig dessa e-postmeddelanden," Simpson säger. "Och jag var som" Vem är han? Han säger att han denna musik producent. " Mina föräldrar var som "inte svarar honom," eftersom Internet är så oförutsägbart. Men jag började googla honom för att ta reda på vad hans affär var och han verkade äkta. "

Campbell flög honom till Maryland i september 2009, att klippa några demos, och innan årets slut var han möte med etiketten chefer. Sedan dess har Simpsons hela familjen flyttade till Los Angeles.

"Alla dessa skivbolag ville skriva mig", säger han med ett skratt. "Och jag var den där killen som hade just fyllt 13. Så många människor arbetar i åratal för att ens prata med dessa människor på stora skivbolag, och här fanns fyra av dem ha möten med mig varje dag. Jag gick tillbaka, liksom, sex gånger med några av dem. Men det visade sig att jag undertecknade med Atlantic, som är ganska mycket det bästa märket i världen. Och det är just non-stop sedan dess. "

Hans andra EP för etiketten "Coast to Coast" är inställd att slå på gatorna 20 september. Och även om han ännu har en het 100 genombrott i USA, skulle du inte veta det från allsång till att bryta ut vid hans Arizona Mills prestanda.

"Det är roligt," Simpson säger. "Vi har gjort två (köpcentret framträdanden) innan detta, Long Island och Boston. Och Boston en, gjorde vi inomhus och säkerheten var, du vet, freakin 'ut. Allt var galen. Pandemonium. Och sedan denna galleria, de såg en video från Boston och de var som "Vi måste göra detta utanför." "

Det är obehagligt soligt och varmt för en utomhus-utställning, men Simpsons fans uthärda värmen, skriker och sjunger och viftar med sina hemgjorda skyltar i hemmagjord Cody Simpson T-shirts. Det är själva sinnebilden av Tiger Vispa erfarenhet, bara varmare. Och han lämnar dem med sin senaste singel, "On My Mind", som berättar en ung flicka allt hon någonsin vill höra från en hjärtekrossare som Simpson: ". Jag kan inte sluta tänka på dig"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0