På gränsen: Cody Simpson

Nya killen på blocket: När Cody Simpson var 10, övertygad om att han sin mor för att registrera CodySimpson.com domännamn. "Hon trodde att jag var galen på den tiden", säger den australiensiska födda sångaren, nu 14. "Jag är glad att vi gjorde det då, eftersom det förmodligen inte skulle vara tillgänglig nu." Även Simpson fick bara hans första hit på USA Dagens topp 40 airplay diagram - enda On My Mind in på nr 38 den här veckan och närmar sig 75 tusen nedladdningar, enligt Nielsen SoundScan-han redan ett fenomen för tonåringarna-pop publiken. Undertecknades förra året till Atlantic Records, har Simpson 1200 tusen Twitter anhängare. Båda On My Mind och dess föregångare, hela dagen (145 tusen exemplar sålda), toppade Radio Disney diagrammet. Simpsons andra EP, Coast to Coast, kommer ut 20 september.

Ögonen har det: Simpson har en blick som kunde ha kommit direkt från teen-idol katalog: Han är 5-fot-8, med befjädrade blont hår och ögon som är "som en aqua-hassel färg - den förändras med den typ av skjorta jag bär. " Han skar tänderna på surfande singer / songwriters Jack Johnson och Donavon Frankenreiter men sedan flyttar till USA förra året har också utvecklat en smak för R & B fungerar som Drake och Chris Brown.

Allra första början: Simpson började spela gitarr vid 7 och uruppfördes offentligt när han var 11, sjöng Jason Mraz "I'm Yours" med en vän till hans syster på en skola talangjakt - en föreställning som omedelbart kom upp på YouTube. "Jag var, som," Jag kanske borde vänta tills jag har förbättrat lite mer? " Och de är som, "Nej, gör det nu! '" Han började snart att publicera videor på sig själv att spela gitarr och sjunga låtar av Justin Timberlake, The Script, Bon Jovi och Jackson 5. "Jag var väldigt upphetsad när jag slog 100 och 200 visningar", säger han. Nu har han mer än 78 miljoner.

Under tiden i USA: En tidig YouTube betraktaren var producent / låtskrivare Shawn Campbell, vars krediterar inkluderar Missy Elliott, Chris Brown och Jay-Z. Men när Campbell kontaktas Cody under 2009 genom den unges MySpace-sida fick Simpsons föräldrar nervös. "Han höll skicka e-post, och vi svarade inte," Cody säger. När Campbell övertygade Simpsons sin legitimitet, sätter de upp en Skype-session så att Cody skulle kunna spela hans låtar. Efter det, Cody säger, "han ville flyga mig över till USA för att börja spela med honom." Mindre än ett år efter att publicera sin första video på nätet, var Cody i arbetet i Campbells
Maryland studio.

Att välja en karriär: Föräldrar Brad Simpson och Angie Greenwood Simpson var båda australiensiska nationell mästare simmare under 80-talet. Unga Simpson var också en medalj vinnare med olympiska ambitioner. "Jag ville bli nästa Michael Phelps," säger Simpson, som en gång var smeknamnet Torsk-fiskar ", men musiken sak var att bli en större del av mitt liv."

Cody-mani: Förra sommaren infördes Simpson själv till potentiella fans med en rundtur i sommarläger. Efter att ha turnerat med andra Internet-känsla Greyson Chance tidigare i år, han drar nu tusentals till en rad köpcentrum visar genom 18 september. Det blev lite ur handen under maj utseende i Sydney, när Simpson blev eggad tre låtar in i hans set och köpcentrum säkerhet in en post-show autograf session. "Jag älskar när sånt händer, men det är definitivt en punkt där du måste hålla alla säkert", säger han. ". Liksom barrikaderna föll över, och den säkerhet killarna var arg De var som," Stäng av den här föreställningen, komma ut ur gallerian, tack. "

Den ändringen kommer  göra honom gott: Den kanske viktigaste sak som hände Simpson mellan bokföringen av hans 2010 års 4U och Coast to Coast: Hans röst förändrats. "Jag är mycket lycklig att ha fått min röst bryta utan att ha några problem med det", säger han. "Jag har mycket mer röststyrning än jag hade på första EP". Och, för nu är han OK när människor refererar till honom som "nästa Justin Bieber": ". Det kan vara mycket smickrande, och eftersom han har varit så framgångsrik är det en bra Samtidigt vill jag vara min egen konstnär och min egen person också. "
- Usatoday.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0